Aldatıcı Reklam İçeriklerine Ceza Yağdı
GÜNDEMSanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü bünyesinde çalışan Reklam Kurulu, tüketiciyi aldatıcı reklam ve faaliyetlere 17 milyon lira ceza kesildiğini açıkladı.
Reklam Kurulu tarafından tüketicileri aldatıcı, yanıltıcı, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar edici reklamlar ile haksız ticari uygulamaları mercek altına aldı. Kurul öncülüğünce yapılan toplantıda incelenen 134 dosyadan 119’u mevzuata aykırı bulundu. Söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma ve düzeltme cezaları ile birlikte toplam 17 milyon 37 bin 891 lira idari para cezası uygulamasına karar verildiği belirtildi. diğer taraftan Reklam Kurulu’nun 343 sayılı toplantısının ana günden maddesini elektronik ticarette üyelik uygulamaları, hedefli reklamcılık ve tüketicilerin kişisel verilerinin rızaları olmaksızın alınmasına yönelik internet sitesi tasarımları oluşturdu. Reklam Kurulu, son zamanlarda artış gösteren internet alışveriş sitelerinin üyelik şartlarını da mercek altına aldığını duyurdu. Dijital Tüketicilerin Korunması Projesi kapsamında hazırlanan araştırma raporunda bahsedilen konulara değinen kurul üyeleri, dijital mecralarda her iki tüketiciden birinin kişisel verilerini paylaşma konusunda endişeli olduğunun anlaşıldığının altını çizdi. Ayrıca internet üzerinden alışveriş yapılırken devam etme koşulu olarak sunulan üye olma ve elektronik ileti onayının her on tüketiciden yedisinin kabul etme eğiliminde olduğunun anlaşıldığı ifade edildi. Çerezler konusunda ise her on tüketiciden dördünün kabul etmeme eğiliminde olduğu gibi çarpıcı sonuçlara ulaşıldığı kaydedildi. Reklam Kurulunca söz konusu rapordaki veriler dikkate alınarak satın alma açısından tüketicilere üyelik koşulu sunan internet siteleri incelendi. Bu kapsamda tüketiciden satın alma işlemi için zorunlu ve gerekli olan bilgilerden daha fazla kişisel verinin talep edilmediği, üyelikten çıkmak için üyeliğe girişte öngörülen yöntemlerden daha ağır koşullar öngörülerek üyelikten çıkmanın zorlaştırılıp zorlaştırılmadığı, üyelik sözleşmesi ile birlikte çerez ve ticari ileti onayının tüketici tercihine sunulup sunulmadığı, kişisel verilerinin, hedefli reklamcılık ve pazarlama amacıyla üçüncü kişilerle paylaşılıp paylaşılmadığı hususlarının değerlendirmeye alındığı aktarıldı. Reklam Kurulu yürütülen incelemede akademisyenlerin görüşlerinin yanı sıra yurtdışı uygulamalarının da dikkate alındığını belirterek değerlendirmeye alınan 12 adet dosyaya ilişkin olarak idari para cezası ile birlikte durdurma ve düzeltme cezalarının uygulandığını açıkladı. Öte yandan üyeliğin iptal edilmesi veya üyelikten çıkmanın zorlaştırılması, hedefli reklamcılık ve kişisel verilerin paylaşılması konusunda tüketicilere seçenek sunulmaması huşularını içeren kararlara ilişkin detayların Ticaret Bakanlığı’nın internet sitesinden paylaşılacağı ifade edildi. (Haber: S. OLGUN)
İlginizi Çekebilir